The heart of tech is coming to the heart of the Mediterranean. Join TNW in València this March 🇪🇸

This article was published on February 9, 2017

Wikipedia just banned contributors from citing the Daily Mail as a source

Wikipedia just banned contributors from citing the Daily Mail as a source
Matthew Hughes
Story by

Matthew Hughes

Former TNW Reporter

Matthew Hughes is a journalist from Liverpool, England. His interests include security, startups, food, and storytelling. Follow him on Twi Matthew Hughes is a journalist from Liverpool, England. His interests include security, startups, food, and storytelling. Follow him on Twitter.

The Daily Mail is one of the most popular newspapers in the UK, and the most widely read English language news website in the world. It’s also one of the worst.

Its journalism is a lurid cocktail of innuendo, bigotry, exaggeration, and straight-up bullshit. The Daily Mail is notorious for it. It’s not so much a newspaper, but more a list of things that never happened, and it is for that reason why Wikipedia editors voted to ban contributors from using it as a source in all but the most exceptional circumstances, and classed it as “generally unreliable.”

The editors justified the ban with “the Daily Mail’s reputation for poor fact checking, sensationalism and flat-out fabrication.”

They added that going forward, the Daily Mail should not be used to determine notability, nor as a source in articles. Existing links to the Daily Mail are to be removed and, where possible, replaced with links to more reputable sources.

The original proposal to class the Daily Mail as an unreliable source was made in January by an editor called Hillbillyholiday. What followed was an extensive debate over whether the motive for this ban was driven by a simple dislike of the publication, or a legitimate objection to the Mail’s journalistic standards and practices. In the end, it was the latter argument that won out.

To say the Daily Mail has a checkered reputation is to put it mildly. In recent years, its become known for butchered science writing, an ultra-conservative stance, and stories that are heavily slanted against immigration, the European Union, and the welfare state. There are too many examples of these to list exhaustively.

One of the most notorious ones is from 2013. Shortly after restrictions on Bulgarian and Romanian citizens working in the UK expired, the paper ran a false story claiming that flights from those countries were sold out, with some tickets costing as much as £3000 (around $3750). This was quickly disproved by a simple online search, which showed some last-minute airfares available for just £122 (roughly $150).

Perhaps the best excoriation of the Daily Mail’s record comes from Peter Wilby writing in The New Statesman:

This year, the Mail reported that disabled people are exempt from the bedroom tax; that asylum-seekers had “targeted” Scotland; that disabled babies were being euthanised under the Liverpool Care Pathway; that a Kenyan asylum-seeker had committed murders in his home country; that 878,000 recipients of Employment Support Allowance had stopped claiming “rather than face a fresh medical”; that a Portsmouth primary school had denied pupils water on the hottest day of the year because it was Ramadan; that wolves would soon return to Britain; that nearly half the electricity produced by windfarms was discarded. All these reports were false.

The Mail’s propensity for inaccuracy and sensationalism is notorious, at least in the UK, and has resulted in some pretty amusing parodies.

But the best mocking of The Mail comes from the 2001 miniseries TV Go Home, which in one segment envisioned a reality TV show where a group of people are stranded on an island, and their only source of news about the outside world came from the Daily Mail. This segment was written by Charlie Brooker, who would later go on to write the brilliantly subversive Black Mirror.

Wikipedia’s move will undoubtedly raise some eyebrows, as well as the inevitable allegations of liberal bias. But it shouldn’t. There are still loads of right-wing and right-of-center publications that can still be cited in articles, such as The Telegraph, The Spectator, Reason, and the Wall Street Journal. These are websites, magazines, and newspapers that share the Mail’s conservative inclinations, but still have actual journalistic standards.

The fate that befell the Mail happened for one reason, and one reason alone: it’s terrible, and by banning it, Wikipedia sends a message that it values its credibility.